ניקוי עובש

איך מנקים עובש?

לשאלה איך מנקים עובש, יש שתי תשובות בסיסיות: איך לנקות עובש לאחר שהתגלה, ואיך למנוע מעובש להיווצר. במאמר זה נתמקד בשתי השאלות, וננסה לתת לכם פתרונות מעשיים גם למניעת העובש וגם כיצד להיפטר ממנו במידה וכבר הופיע כגון סופחי לחות – יבשנים.

איך מנקים עובש בחדרי אמבטיה ובקירות הבית

עובש הוא מונח המשמש לאפיין מגוון של פטריות המתפתחות במצבים ובמקומות שונים. עובש מופיע כתוצאה מלחות או רטיבות מתמשכת והוא נמצא בעיקר בחדרי אמבטיה, בקירות הצמודים אליהם או במקומות שבהם יש חדירת לחות מהגג, מהקירות עצמם וכדומה. עובש הוא גם מפגע אסתטי וגם מפגע בריאותי, כי הוא למעשה מקום התרבות של חיידקים העלולים לגרום למחלות, ובעיקר בקרב ילדים ואנשים מבוגרים. מעובש כזה ניתן להיפטר בדרך די קלה, וללא התמחות מקצועית כל שהיא.
שלבי הניקוי של עובש הם:

  1. הכנת התערובת – יש להכין תערובת ניקוי הכוללת 1/3 כוס אבקת הלבנה, 1/2 כוס אקונומיקה ו 4 ליטר של מים. יש לערבב היטב.
  2. שפשוף המקום הנוגע – יש לשפשף היטב את המקום הנגוע בעובש. במידה ומדובר בשטח גדול ניתן להשתמש במטאטא בעל שערות קשיחות, שאותו יש לטבול בנוזל הניקוי שהכנתם ולקרצף את המקום. במידה ואתם מנקים את התקרה חובה להשתמש במשקפי מגן, כדי לא לחשוף את הפנים והעיניים לנוזל הניקוי.
  3. שטיפה במים – לאחר הקרצוף והרג הפטרייה, יש לשטוף את המשטח במעט מים ולהמתין להתייבשותם.
  4. צביעת המשטח מחדש – לאחר התייבשות המים מומלץ לצבוע שכבה של צבע יסוד מקשר ולהמתין לייבושו. לאחר מכן, יש לצבוע בשכבה עליונה בצבע נגד עובש שימנע את הישנות התופעה בעתיד.

בעת הניקוי יש לפעול לפי כללי הבטיחות הבאים: יש ללבוש כפפות הגנה מגומי, כדי למנוע מגע נוזל הניקוי על הידיים, ויש להשתמש במשקפי מגן בעת הקרצוף של העובש מן הקיר.

מניעת עובש בבתים ובמקומות נוספים

על מנת למנוע היווצרות עובש יש לדאוג לאוורור של החדרים והמקומות, שבהם יש סיכוי להתפתחות עובש. מקומות אלה הם חדרים צפופים וחשוכים או מקומות שבהם יש חשש לרטיבות או ללחות בדרגה גבוהה. על מנת לעשות זאת, מומלץ להשתמש במכשירי איוורור, כגון ונטות בחדרי שירותים ובמטבחים ביתיים, מאווררים תעשייתיים במקומות גדולים יותר כדוגמת מפעלי תעשייה, מחסנים, בתי מלאכה שונים, מבנים לצרכים חקלאיים וכדומה.

גם במטבחים גדולים מומלץ להתקין מאווררים, מכיוון שמקומות אלה מייצרים לחות גבוהה, העלולה עם הזמן לגרום להופעת עובש, ודבר זה עלול להיות מסוכן ביותר, כאשר מדובר במקום להכנת אוכל לאנשים רבים.

מאווררים תעשייתיים ניתן למצוא כיום בגדלים ובהספקים שונים על פי הצורך. מאווררים אלה מאד יעילים נגד לחות והיווצרות עובש, הם אמינים ועמידים לשנים ארוכות, גם כשהם עובדים במאמץ מתמשך לאורך שעות רבות במשך היום.