כיצד מומלץ לנקות אבן שמוט לפיצה

כל מי שמשתמש באבן שמוט מכיר היטב את התיאוריות השונות סביב הניקיון של האבן. לעומת כאלה שחושבים כי האבן דורשת ניקוי תקופתי אחת למספר ימים, יש אחרים הטוענים בתוקף שכל פעולת ניקוי דווקא יכולה להרוס את האבן, לפגוע באותנטיות שלה ולפגום בטעם של הפיצה. על מנת לקבל תשובה לשאלה הזו, יש להבין מהי בכלל אבן שמוט, כיצד ניתן להכין בעזרתה פיצות, ומי משתמש בה.

אבן שמוט נועדה על מנת להפיץ חום באופן שווה סביב בסיס הפיצה. בנוסף, האבן מחלצת את הלחות, וכך הופכת את בצק הפיצה לפריך וטעים. איכות הפיצה תלויה במידה רבה בתהליך הבישול, ובאופן בו הוא מתבצע. אבן שמוט מחוממת מראש לטמפרטורה מסוימת, וסופגת את החום באופן שווה. יחד עם זאת, חשוב לשמור על הוראות הבטיחות, ולא לגעת באבן שמוט לפיצה בידיים חשופות.

למה האבן מתלכלכת ומה קובעות הוראות היצרן?

אחרי שמסיימים להכין את הפיצה על אבן שמוט בתנור או בטאבון מגיע שלב הניקיון. באופן כללי, האבן נוטה לצבור לכלוך שומני עם הזמן. הלכלוך נוצר כתוצאה מטפטוף הגבינה, הרסק, ומרכיבים אחרים המעורבבים בתוך הבצק.

על מנת לבצע את הניקיון בצורה נכונה חשוב להקפיד על הוראות היצרן. הוראות אלו מופיעות על גבי המוצר, וברוב המקרים הן מפרטות מתי ואיך לבצע ניקיון. רוב האבנים לא יכולות לבוא במגע ישיר עם מים. את האבנים הללו יש לנקות עם צמר פלדה מחוספס בלבד. אין צורך לחשוש מכך שהצבע מאבדת את הצבע המקורי שלה. אבן שמוט לפיצה ממשיכה לבצע את הפונקציה שלה לאורך זמן. לא קיימת סכנה בריאותית או קולינרית מאבן שאינה נושאת את הצבע המקורי.

טיפים לניקוי מוצלח של אבן שמוט

יש עוד מספר טיפים המקובלים על כל אנשי המקצוע שמשתמשים באבן שמוט לפיצה:

  • לא משנה אם שטפתם במעט מים או בהרבה מים, ייבשו היטב את האבן לפני חימום נוסף על מנת שלא תישבר
  • חממו את האבן בהדרגה כאשר היא חוזרת לתנור
  • לא כל מקום מאוורר מספיק על מנת לייבש את האבן
  • משך הייבוש תלוי במספר הפעמים בהן האבן הייתה בשימוש
  • הימנעו משטיפה של אבן עם סדקים

לסיכום, שתי האפשרויות העיקריות לניקוי של אבן שמוט הן שטיפה במים או שפשוף עם מברשת סקוטש-ברייט. העובדה הברורה היא שיש צורך בייבוש מלא של האבן. שימוש באבן לחה או כזו שאינה יבשה לחלוטין עלולה להתפוצץ בתוך התנור, ולגרום נזקים בלתי הפיכים. מעבר לכך, רוב היצרנים אינם ממליצים על ניקיון של האבן. מעט לכלוך אינו פוגע באבן, ואף הופך אותה לקלה יותר לשימוש. בדקו איזו עצה רלוונטית עבורכם, ותוכלו ליהנות מהאבן לאורך שנים רבות ללא תקלות.