ניקוי אבנית מקומקום

שכבת אבנית מצטברת בתחתית של כל קומקום המשמש להרתחה. את האבנית ניתן למצוא בקומקום פלסטיק, זכוכית או נירוסטה, לא ניתן למנוע אותה, וחשוב מאוד להסירה על מנת למנוע נזקים סטריליים והיגיינים. מעבר לכך, ניקוי אבנית מקומקום מבטיח את אורך חיי המכשיר, ולעיתים גם מגן עליו מפני קצרים חשמליים.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, ניקוי אבנית אינו אמור להתבצע רק כאשר שכבת האבנית הופכת עבה או מאסיבית מדי. עדיף לאמץ את שיטות הניקוי הקיימות אחת לתקופה מסוימת, וכך לשמור על תחזוקה נכונה של הקומקום לאורך זמן. בנוסף, ניקוי אבנית מקומקום מחייב עבודה עם מים רותחים, ולכן חשוב מאוד להקפיד ולשמור על כללי הזהירות. קראו היטב את הוראות היצרן של הקומקום טרם תחילת העבודה, הרחיקו ילדים מהמקום, ובמידת הצורך נתקו את החשמל.

אילו שיטות קיימות להסרת אבנית?

יש שלוש שיטות שונות להסרה וניקוי מוחלט של קומקום מאבנית:
1. ניקוי בעזרת חומץ – השיטה הזו נחשבת למסורתית ולותיקה ביותר. על פי השיטה ניתן להשתמש בחומץ רגיל 5% המשמש לבישול ותיבול על מנת לנקות את הקומקום היטב, להסיר את כל שאריות האבנית, ולהבטיח צריכת חשמל יעילה. יש למהול את החומץ במים ביחס של 60% לטובת החומץ, או להרתיח אותו כמו שהוא בתוך הקומקום. האבנית אמורה לרדת באופן מיידי, אך עשוי להיווצר ריח לא נעים. הריח עובר לאחר מספר הרתחות של מים רגילים, ולכן אין צורך להיבהל. מעבר לכך, החומץ הוא חומר טבעי, אכיל ולא מסוכן, וכאן טמון היתרון הגדול ביותר של השיטה.

2. ניקוי באמצעות מלח לימון – עוד מרכיב טבעי שיכול לעזור בניקוי אבנית מקומקום הוא מלח לימון. יש להרתיח מים בקומקום בכמות של לפחות ליטר, ולהוסיף כף גדושה של מלח לימון אותו ניתן לרכוש בכל חנות מזון. ההוספה של המלח מתבצעת עם תום הרתיחה, ומבטיחה בעבוע המסיר את האבנית גם מהפינות הבעייתיות ביותר של הקומקום

3. חומר ניקוי ייעודי – שיטה פופולארית שלישית להסרת אבנית דורשת שימוש בחומר ייעודי המיוצר רק לצורך פעולת הניקוי הספציפית הזו. ראשית, עם מרבית החומרים הנמכרים עבור לקוחות פרטיים אין צורך בהרתחה של מים, וניתן לשפוך את התרכיז גם לקומקום יבש. שנית, חשוב לכסות את כל האיזורים הנגועים באבנית, להמתין 10 דקות ולאחר מכן לבצע שטיפה יסודית. החיסרון הברור של השיטה קשור לשימוש בחומרים כימיים שאינם רעילים, כמו גם במחירו של החומר אשר עשוי להיות גבוה בהשוואה לשאר השיטות.

לסיכום, חלק מהשיטות הרלוונטיות עבור ניקוי אבנית מקומקום מתאימות גם לניקוי של אבנית באמבטיה, בראש ברז המקלחת, במכונת כביסה ועוד. יש לקרוא היטב את הוראות היצרן של כל מוצר חשמלי, להקפיד על הוראות הבטיחות, ולנסות מספר שיטות עד קבלת התוצאה הרצויה.