ניקוי בריכות נוי ודגים

התחזוקה השוטפת במרבית הבריכות היא פשוטה למדי, ואפילו קלה יותר מבריכת שחייה ביתית. מצד שני, בנייה לא נכונה של הבריכה יכולה להקשות על פעולות הניקוי, ולכן כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע כבר בשלבי התכנון הראשונים.

העיקרון המרכזי של ניקוי בריכות דגים או נוי הוא לתת לטבע לעשות את שלו, אך לפקח על מאגר המים מבחינה אקולוגית, ולוודא כי הוא בריא הן עבור הדגים והן עבור הסביבה. מעבר לכך, קריטי להכיר את כלל הזהירות ולשמור עליהם. יש לנתק את מערכת החשמל לפני כל טיפול בבריכה, ואין לנקות את הפילטר או אביזרים אחרים עם חומרי ניקוי לא ייעודיים.

רענון מים

בריכות שחיהבריכות נוי ודגים סובלות לעיתים קרובות מהיווצרות ניטראט – חומרים הנצרכים על ידי צמחי המים ויתרתם נשארת בבריכה. בריכוז גבוה מדי עשויים ניטראטים לסכן את דגי הנוי, לכן יש לבצע רענון חלקי של המים בבריכה אחת לשלושה שבועות. מנגד, בבריכות עם הרבה דגים התדירות עולה, ועומדת על ניקוי ברמה השבועית. פעולות אלו של רענון המים הן הבסיס של ניקוי כל סוגי הבריכות, וגם הן תלויות בתכנון נכון, נקודות גישה אל המים, אפשרות להכנסת צינור השקייה וכדומה.

הדרך הטובה ביותר לבצע רענון של המים היא באמצעות הצפת הבריכה עם צינור השקיה המוכנס בזרם איטי. המים הגולשים החוצה במשך מספר דקות לא פוגעים בדגים או בצמחייה, כאשר בפועל נוצרת תחלופה מהותית וחשובה. ההצפה גם גורמת להקטנת ריכוז הרעילים במים, אך מומלץ לנצל את ההזדמנות, ולהשתמש בחומר מפרק כלור וכלורימין. שפיכת החומר מתבצעת ישירות אל המקום בו קיימת זרימה וזאת כדי לאפשר ערבוב מקסימאלי. את החומר יש להוסיף במקביל לתהליך ההצפה ועל פי הוראות היצרן. בכל מקרה, כמות החלפת המים צריכה להיות 15%-20% ממי הבריכה, ואין צורך לבצע זאת בימי החורף הגשומים.

פעולות להשלמת הניקוי

יש עוד מספר פעולות חשובות לניקוי בריכות דגים ונוי:

  1. הוצאת עלים ורפש – זו הפעולה הפשוטה ביותר אותה ניתן לבצע עם אמצעים ייעודיים. אין צורך בהכשרה או ברקע מקצועי על מנת להוציא את העלים והרפש מהבריכה, מה גם שאת רובם ניתן לזהות בעין לא מזוינת. עלי עצים מגיעים אל הבריכה בעיקר בסתיו, שוקעים לקרקעית, נרקבים ומשחררים חומר אורגני הגורם להתפרצות אצות. יש למנוע זאת, ולהוציא את העלים בהקדם בעזרת רשת גדולה. במידה ומצטברת בוצה, יש להוציאה בכל דרך אפשרית ולהשתמש אפילו בידיים.
  2. סירקולציה ופילטרים – כל ניקוי של הפילטר עלול לגרום להפחתה משמעותית באפקטיביות ובסינון הביולוגי, לכן הפתיחה מתבצעת אחת לשלושה חודשים או רק כאשר הפילטר נסתם לחלוטין. בנוסף, יש לדאוג לניקוי של המשאבה על ידי הוצאתה מהמים ושטיפתה בזרם חזק. חשוב להקפיד לנתק את המתח לפני הטיפול, ולהימנע ממשיכה של המשאבה מן המים בעזרת כבל החשמל.
  3. טיפול בצמחי מים – התחזוקה של בריכות דגים ונוי מחייבת טיפול בצמחי המים. יש לבצע דישון שלהם אחת לשנה באמצעות מקלוני דישון, והתקופה המומלצת היא תחילת האביב. אסור לדשן את צמחי הבריכה בדשנים המיועדים לצמחי הגינה, כאשר את הגיזום יש לבצע על בסיס שבועי.

לסיכום, תחזוקה וניקוי של בריכות נוי ודגים פשוטה יותר מכפי שנהוג לחשוב. בניית בריכות נכונה וחכמה יכולה להקל באופן משמעותי את התחזוקה שלהן. הבנייה צריכה לקחת בחשבון את גודל הבריכה והמראה האסתטי, אך גם את האופן בו ניתן יהיה לנקות את המים לאחר צבירת לכלוך.