ניקוי שורשים בביוב

שורשים חודרים לתשתיות ביוב בחיפוש אחר מקורות מים ושאריות אורגניות, אך הם עלולים להסב נזקים בלתי הפיכים. הפתרון הוא לנקות את השורשים בצורה יסודית ובמאמר הבא נבין איך עושים זאת בצורה נכונה

בעלי גינות ובתים פרטיים עם עצים סובלים לעיתים קרובות ממצב של חדירת שורשים לתוך תשתית וצנרת הביוב. מבחינה ביולוגית וטבעית, השורשים חודרים דווקא לביוב כי יש בו כמויות גדולות של מקורות מים ושאריות אורגניות. כל השאריות והמים שמגיעים לביוב משמשים להזנת השורשים וגם מאיצים את החדירה וההתפתחות שלהם. עם זאת, מדובר על תופעה מטרידה שעלולה להסב נזקים חמורים.

הסכנה העיקרית היא מפני מצב שבו השורשים חודרים לתוך הביוב וסותמים אותו. חסימה של הביוב על ידי השורשים גורמת לנזילות, לרטיבות ולפגיעה באיכות החיים. הסתימה מפיצה ריחות לא נעימים ברחבי הבית ועשויה להפוך למטרד ציבורי. כמו כן, חדירת השורשים לתוך הביוב גם מונעת את השימוש התקין בצנרת. היא חוסמת מעבר של מי שופכין ולעיתים גורמים לצוף חזרה מתוך האסלה או הכיור.

איך מבצעים ניקוי שורשים בביוב?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, הדרך להתמודד עם חדירת שורשים לתוך צנרת הביוב היא לא לנסות לתלוש ולמשוך אותם החוצה. זו פעולה לא מומלצת כי היא גורמת לתוצאה הפוכה מהרצוי: שורשים שנשתלים החוצה גדלים מהר יותר, עבה יותר וחזק יותר. מכאן שניסיון לתלוש את השורשים החוצה הוא לא רק לא מומלץ, אלא גם ממש לא יעיל.

מנגד, ניתן להתמודד בצורה יסודית עם הבעיה באמצעות ניקוי שורשים בביוב. הניקוי מתבצע בשלושה שלבים ולכל שלב חשיבות גדולה:

א. שלב ראשון: ניקוי בזרם מים – בשלב הראשון מחדירים מכונה שמסוגלת להפיק זרם מים גבוה וחד ישירות לתוך מערכת הביוב. המים מסייעים לנקות את השורשים ולמעשה מבריקים את הצנרת מבפנים. ניקוי בזרם מים מתאים להתמודדות עם כל סוגי השורשים והוא מסייע גם למניעת סתימות בביוב עירוני.

ב. שלב שני: סריקת הביוב – בשלב השני סורקים את הביוב כדי לבדוק האם נוצרו נזקים מסוימים כתוצאה מחדירת השורשים או הניקוי בזרם מים גבוה. הסריקה חשובה בשלב הזה כי היא מאפשרת לטפל בתקלות ובבעיות לפני שהן הופכות להיות חמורות במיוחד.

ג. שלב שלישי: מריחת חומר מיוחד למניעת שורשים – בשלב השלישי והאחרון מורחים חומרים מיוחד על החלק הפנימי של צינורות הביוב. החומר מרחיק את השורשים ומונע מהם להיצמד לדפנות. מטרתו להבטיח התמודדות יסודית עם הבעיה ולמנוע מצב של חדירת שורשים נוספת בטווח זמן קצר או ארוך.

את הפעולות השונות של ניקוי שורשים בביוב יש לבצע בתדירות של אחת לחצי שנה לפחות או לפי הצורך. במידה ולא בטוחים, ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע. אפשר גם לקבל הצעת מחיר מסודרת ולשלב תחזוקה עם תיקונים.